Bonus

Bron: Google foto’s

Lang geleden, toen ik nog werkte, zat ik met een collega in de metro. Ik vertelde dat ik een bonuskaart had van de AH-super. Zij zei dat ze dat nooit zou willen, zo konden alles van je controleren. Ach, dacht ik. Nou en, ik heb toch niks te verbergen…?

Eigenlijk denk ik dat nog steeds, al weet ik inmiddels beter. Niet dat ik nou zo crimineel bezig ben, maar toch. Waarom moet de supermarkt weten waar ik woon, wat ik haal en hoeveel en wanneer? Tot op zekere hoogte is het handig als ze weten wat er zoals gekocht wordt. Maar moeten ze die gegevens nou echt maanden bewaren? Want ik kwam tot de ontdekking dat al die gegevens wel erg lang bewaard worden.

Maar ja, die bonuskaart heb ik nog steeds en… al lang omgewisseld voor een app op mijn telefoon. Een anonieme bonuskaart kun je nog altijd gebruiken.

Bij Lidl kun je geen kaart, maar wel een app krijgen. Maar bekend bij één bedrijf is wel voldoende voor me. Al loop ik nu de kans dat een product voor mij 2 euro duurder is dan voor een app-gebruiker. Gek eigenlijk, het riekt naar uitsluiting, discriminatie. Maar zo mag je dat natuurlijk niet noemen.

De oude dame, die geen mobieltje heeft, keek vorige week raar op haar neus. Hoe kan ik de korting krijgen, vroeg ze. Dan moet u die app installeren, antwoordde de winkelchef. Die heb ik niet, meneer. Da’s dan jammer, was zijn antwoord.

Boodschappen doen bij Lidl is tegenwoordig een flinke rekenklus. De aanbiedingen gelden van maandag tot woensdag en andere weer op andere dagen van de week. Daarnaast dus de app-aanbiedingen. en ook nog speciale aanbiedingen. Om horrendol van te worden.

En dat is natuurlijk vreemd. Zo jaag je klanten de deur uit. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

9 thoughts on “Bonus

  1. @Inge: Dat is onjuist. De kassa vraagt om de bonuskaart en als je die niet laat scannen, dan volgt er geen bonuskorting. Alle kortingen/reclames bij AH vereisen een bonuskaart. In het begin wilde een kassamedewerker wel eens zijn/haar kaart gebruiken. Dat doen (mogen) ze al een tijd niet meer. Bij de zelfscan heeft die optie nooit bestaan.

  2. Bij AH word de bonusprijs ook berekend als je geen bonuskaart hebt. Tenminste, zo heb ik het begrepen.

  3. We staan te boek als zuinige Nederlanders, Alles waar we wat mee kunnen verdienen pakken we aan. En dat weten ook de grootgrutters…

  4. Interessant Els, wel goed om zulke dingen te weten. Ik kom nooit bij de AH, mijn plaatselijke supermarkt in Stolwijk is de Plus en daar heb ik niets van.

  5. De Lidl app heeft als verdienmodel een heleboel trackers, dat wat jij bekijkt en koopt zijn gegevens die ze verkopen aan andere partijen. Voor je bent ingelogd in de app zitten ze al op 30 en dat loopt op zolang je de app gebruikt. Ik vond de kortingen over het algemeen slecht, de meeste aanbiedingen waren producten die ze teveel in de winkel hebben en die kunnen bederven. Ik heb nooit iets gehad aan de kortingen die je kan winnen nadat je boodschappen hebt gedaan. Ze hopen gewoon dat je andere dingen gaat proberen en vooral dat je dingen koopt omdat je korting krijgt. Salesforce in geval van de Lidl app misbruikt je unieke id postcode cookies apparaatgeheugen, merk, model en ook je emailadres!
    Zij zijn het enige bedrijf niet, ook Adobe, google, facebook, datadog etc zijn bedrijven achter die trackers. Lidl verdient aan je via die app.

  6. Om bij te houden wat iedereen koopt, draaien grote computers dag en nacht. Dat is de 1e reden om niet aan de klantenkaarten mee te doen. En natuurlijk de grote bedrijven (en wie nog meer) weten straks alles van je. Neem geen app op je telefoon en betaal indien mogelijk kontant. We hebben genoeg geleerd inmiddels door de verplichte QR code.

  7. Ik heb geen bonuskaart en laat alles dat bij AH in de bonus is liggen. Ze kunnen prima bij de kassa kijken hoeveel voorraad er verkocht is. Die kaart is puur een klantenbinder. Nou is AH ook pas m’n 3de winkel. Hoofdzakelijk koop ik bij de Vomar en Jumbo, die niet zo’n syteem hebben en doorgaans goedkoper zijn en in het geval van de Vomar veel beter brood heeft. Bij Lidl, Aldi en Spar kom ik sporadisch, maar dan zonder te weten wat er in de aanbieding is. Aan zo’n app begin ik net zo min. Dat gedoe met airmiles (lucht 1609 meters) heb ik ook aan me voorbij laten gaan. Hema blijft ook onnodig aan m’n kop zeuren of ik hun kaart niet wil. Krijg je 1 tompoes gratis als je jarig bent. Dat terwijl ik net aan het afkicken ben op dat gebied, gesteund door de prijsverhogingen. Als mensen massaal bonuskaarten e.d. afslaan, dan houden de winkelketens er vanzelf mee op.

Comments are closed.