Er valt een zakelijke brief op de deurmat, van de ING. En meteen nadat ik hem heb opengemaakt, verandert mijn humeur. Want ik ben nog opgeleid met termen als “Hoogwelgeboren Vrouwe” of “Aan de Zeergeleerde Heer”. Aan brieven met U en Uw met een duidelijke hoofdletter.
Maar deze brief (over een zakelijke rekening) jijt en jouwt er op los. Nee, ik verlang geen overdreven benadering, maar van een toch wel zakelijke instantie als de ING verwacht ik een beetje meer beleefdheid. Is het te veel gevraagd om cliënten met u aan te schrijven?
Ach ja, dingen veranderen in de loop der tijd. Inmiddels is het gewoon dat het in reclames alleen nog maar jij en jou is wat de klok slaat. Alles wordt wat losser en minder formeel.
Dan nog de toon van die brief. Blijkbaar is er ergens een formulier niet juist ingevuld. Wat er niet juist is en hoe we dat kunnen verbeteren, blijft onbesproken. Wel wordt er gedreigd met het blokkeren van de rekening. Dat alles in het kader van “Terrorisme- en fraudebestrijding”.
En dat voor een rekening waar al meer dan 20 jaar lang elke maand niet meer dan 100 euro op wordt gestort en ook weer 50 euro vanaf gaat. Al die tijd is het saldo nooit hoger dan 2500 euro geweest. Ja ja, fraude en terrorisme, het zou wat.
Affijn, ik heb de ING inmiddels mijn ergernis kenbaar gemaakt. Die zakelijke rekening wordt zo snel mogelijk opgezegd. Dat zal ze leren *#%#@*
Die dreiging van een bank ken ik. Ook zelf meegemaakt bij de ABN-AMRO.
Ook hier de rekening opgezegd na 34 dienstjaren er gewerkt. Dat schrijnt wel extra.
Leuker kunnen ze het niet maken 🙂
Het is ook een verloedering van de Nederlandse taal, maar wellicht zien anderen dat als een vereenvoudiging…
Van mij mag heet wel, dat jou en jij, zolang men maar beleefd blijft. Maar dat gedreig gelijk wanneer iets niet hun behoren gaat, daar heb ik moeite mee. Dan zou ik hullie ook aan de kant zetten.
Wij ergeren ons ook aan dat “jij en jou”. Het is een verloedering van de maatschappij. Dit moeten we inderdaad niet accepteren.
Ook “bei uns” in Duitsland wordt Dutzen (jij-en) steeds normaler lijkt het wel, tenminste bij de Duitse klantenservice van C.oolB.lue. Personeel zal wel instructies hebben gekregen, maar of men daar hier blij mee is?
Telefonisch begon een jonge medewerker van een bank te jijen en jouwen tegen me. Ik belde al over een probleem wat nog steeds niet opgelost was en heb daarna de rekening die ik niet echt nodig had opgezegd. De reden heb ik erbij vermeld!
Goed zo!
Ha, bijt van je af! 😉
Je raakt er aan gewend maar dit verwacht je niet van een bank.