Zo nu en dan lijkt het mij of we geen Nederlands meer kunnen spreken of schrijven. Reclametaal is vrijwel allemaal verengelst en op sommige punten vind ik dat volkomen onterecht. Het maakt het lezen er niet altijd gemakkelijker op.
Ik spreek beslist een behoorlijk woordje Engels maar er moeten veel mensen zijn die sommige teksten totaal niet begrijpen of verkeerd interpreteren.
Kijk nou eens naar de tweede pagina in de vernieuwde Kampioen. Ja, ik weet wel dat we al jaren spreken van een e-bike, maar een e-fiets dekt de lading evengoed. Net als een fietstocht precies verwoordt wat een fietscruise is. We hebben het ook al een tijdje over tickets, maar een (toegangs-)kaartje begrijpt iedereen toch ook?
Het zijn trouwens niet alleen reclamemensen, maar ook politici die hun betoog rijkelijk doorspekken met vreemde uitdrukkingen. En dan blijft het niet bij Engels, maar vliegt het Oud-Grieks en het Latijn je om de oren.
Kunnen we misschien weer een beetje gewoon gaan doen? Het leven is nu al raar genoeg!
Helemaal mee eens, Els, zo jammer dat er steeds meer Engels in onze taal sluipt. Nee, dan de Fransen, die zijn, soms op het overdreven af, zuinig en trots op hun taal,
E reader, hoe zou die in het NL heten dan?
E Bike, smart phone, ik weet niet beter.
Maar NL is nog goed vertegenwoordigd en dat moet ook vooral zo blijven.
Een winkel waar ze me aanspreken in het Engels, daar sta ik snel weer buiten.
Ik denk er ook zo over. Al die Engelse woorden en termen is taalverarming.
intussen is bij mij het woord e-bike helemaal ingeburgerd, net als laptop en i-phone … maar verder strijd ook ik verder …
We raken er wel aan gewend, want álles went op den duur… maar we zien gelukkig ook heel goed hoe zwaar overdreven alles is tegenwoordig. Ik kan me levendig voorstellen dat voor bijvoorbeeld oudere mensen, die geen Engels hebben geleerd, het echt niet meer te doen is om het allemaal te volgen. Eigenlijk kun je niet eens van Engels spreken, het is veel meer Amerikaans.
Je hebt helemaal gelijk en ik strijd met je mee al ben ik er van overtuigd dat we de strijd verliezen.
Zojuist na het nieuws: DRIE spotjes achter elkaar in het Engels: DHL, NS en Mitsubishi.
Verstaan en lezen doe ik ze wel maar ik word er niet goed van.
Ik sluit me bij je aan, het wordt helemaal erg als je gaat kijken welke verzonnen ingrediënten er in wasmiddelen, tandpasta’s en opmaakspullen zitten om het interessant te maken…