Normaal gesproken heb ik niet zo’n moeite met trappen lopen, maar nu ik wat meer vermoeid ben door de bestralingen maak ik graag gebruik van de roltrappen in het Metrostation Dijkzigt. Tenminste als het mogelijk is, want die trappen zijn voor twee-richtingsverkeer. Ze gaan naar boven én naar beneden. Dus wanneer er iemand naar beneden gaat, moet je wachten totdat de trap gestopt is en weer naar boven kan. Maar ja, er lopen daar zoveel mensen heen en weer. Niet gek hoor, want het station bedient niet alleen het Erasmus MC maar ook het Erasmiaans Gymnasium en de Hogeschool Rotterdam.
Het ergert me mateloos en daarom schreef ik deze brief aan de directie van de RET:
Betreft: Roltrappen Metrostation Dijkzigt
Geachte dames en heren,
Doorgaans ben ik zeer te spreken over het openbaar vervoer in Rotterdam. Maar nu heb ik toch een ernstige klacht. Gedurende enige tijd moet ik dagelijks naar de afdeling Radiotherapie van het Erasmus MC. Vanuit Rotterdam-Ommoord, waar ik woon, is dat met de metro geen probleem.
Maar aangekomen op metrostation Dijkzigt begint de ellende. Je moet behoorlijk hoge trappen op. Op dit station is vrijwel de gehele dag heen en weer geloop. Geen wonder met de ca. 1.000 leerlingen van het Erasmiaans Gymnasium en de vele studenten van de Rotterdamse Hogeschool, waarvan een deel gebruik maakt van dit station. Voor die groep werd vorig jaar een speciale uitgang gecreëerd. Die uitgang gebruikte ik de eerste keer en ik kwam van een koude kermis thuis. Oneindig veel trappen, voor jongeren geen probleem, maar voor ouderen een regelrechte ramp.
Veel patiënten, hun begeleiders, bezoekers en personeel van het Erasmus MC maken gebruik van station Dijkzigt. Het metrostation heeft weliswaar roltrappen, maar die gaan zowel van boven naar beneden als van beneden naar boven. Daar sta je dan, gespannen, een tijdje te wachten, denkt “nu kan het” en dan komt er weer iemand die roltrap af. Weer wachten en dat kan een aantal keren achter elkaar gebeuren, hopeloos!
Konden er in dit station, dat direct gelegen is bij het grootste ziekenhuis van Nederland, nou geen aparte roltrappen gemaakt worden? Is er slechts aandacht geweest voor jonge en kwieke mensen en komen de ruim 500.000 patiënten van het EMC, die vaak kwetsbaar en moeilijk ter been zijn, er bekaaid af?
Inmiddels gebruik ik de lift. Maar er is slechts één lift per perron met een capaciteit van 8 personen. Die lift is trouwens een beetje aftands, traag en vaak behoorlijk smerig. Ik vind dat de RET hier steken heeft laten vallen. Of praat ik voor mijn beurt en staat er binnenkort een verbetering/uitbreiding van dit station op het programma?
Uw reactie zie met belangstelling tegemoet,
Een kopie van deze brief stuur ik aan Gemeentewerken Rotterdam, de Ondernemingsraad van het Erasmus MC, de redactie van het AD en ik wijd er een stuk aan op mijn blog www.knutzels.nl.
Hoogachtend,
Goed gedaan Els. Niet thuis gaan zitten griepen maar je teleurstelling hierover omzetten in daden. Ik ben heel benieuwd of en van wie je antwoord ga krijgen.
Ik ben echt benieuwd naar de antwoorden die je hierop krijgt.
Duim omhoog.
Die mogelijkheid is hier ook, maar dat wordt niet duidelijk over gebracht. Wij verkiezen het OV omdat we dan eens nog de mogelijkheid hebben iets (gezelligs) te gaan doen. Normaal parkeren in het EMC kost overigens de hoofdprijs ☹️
Heel goed Els om je ongenoegen om te zetten in een actie die voor anderen ook positief uit kan pakken. Overigens is er bij het ziekenhuis waar ik heb gewerkt een speciaal parkeerterrein vlakbij de ingang van de bestralingsunit. Patienten die voor bestraling komen krijgen een speciale pas om daar te kunnen parkeren.
Dat heeft natuurlijk niets met het OV te maken maar wel met goede service voor de grote groep die met eigen vervoer komt.
Ben overigens reuze benieuwd naar het verdere beloop van jouw actie.
Els, dit is een geweldige brief, ik ben trots op je. Laten we heel hard hopen dat het resultaat oplevert. Misschien heb jij er dan niks meer aan omdat je dan allang klaar bent met de bezoeken aan MC Erasmus, maar andere mensen in dezelfde omstandigheden weer wel.
Goed gesproken Els. Benieuwd wie van de geadresseerden het oppakt
Mooi geformuleerd en de werkelijkheid netjes neergezet. We hopen dat er echt notie van genomen wordt en er wat aan gedaan wordt.
Een keurige brief. En nu maar afwachten.