Het is nog steeds tobben met het openbaar vervoer en de OV-chip. Dit maakten wij afgelopen weekend mee.
We gingen naar Den Haag, met de Randstadrail. Dat verliep allemaal vlekkeloos. Maar terug was een heel ander verhaal.
Halverwege de tramrit naar het Centraal Station van Den Haag werd plotseling gemeld dat de tram niet verder ging in verband met werkzaamheden. We stonden op de Brouwersgracht en er zou een bus komen. Bijna vergaten we nog uit te checken. De bus kwam na ongeveer een kwartiertje. We checkten weer in en reden naar het Centraal Station. En natuurlijk checkten we uit.
Den Haag Centraal wordt verbouwd. Maar nergens stond aangegeven hoe we nu weer bij de trein konden komen. Op goed geluk liepen we andere mensen achterna en ja, daar was de trap naar het station. Je zult maar buitenlander zijn, dan zoek je je een ongeluk.
De trein naar Rotterdam was net vertrokken, dus besloten we ook weer met de Randstadrail terug te gaan. Bij de scanpaal scande ik mijn OV-chipkaart en Leo natuurlijk de zijne. Maar bij controle onderweg bleek dat Leo niet was ingecheckt. Uiteraard protesteerde hij en ik vertelde de controleur dat ik zeker wist dat hij wel ingecheckt had. “Dat kunt u niet weten, want je moet ook zien of je ingecheckt hebt. Die kaart voor die paal houen is niet voldoende”, kreeg ik te horen van de controleur. Oh…, dat wisten we niet. Lekker praktisch als het druk is. Dat er op die displays steeds iets anders staat, maakt het er ook niet duidelijker op.
Leo kreeg een behoorlijke boete en stak zijn ongenoegen daarover niet onder stoelen of banken. Hij werd behandeld als een notoire bedrieger en dat schoot hem behoorlijk in het verkeerde keelgat. Gelukkig kon ik hem een beetje kalmeren. In zo’n situatie heeft al dat palaver geen zin.
Bij het overstappen op station Beurs hebben we meteen een uitdraai van zijn OV-chipkaart gemaakt. En wat blijkt, hij heeft rond 22.50 uitgecheckt (dat zal dus in de bus geweest zijn) en om 23.00 uur heeft hij weer uitgecheckt. Rara, hoe kan dat?
Inmiddels is er een behoorlijk pissige brief naar de afdeling Veiligheid van de RET gegaan. Want die boete accepteren we niet. Dit muisje krijgt dus nog een staartje.
En we gaan de klacht hier melden:
@Wieneke: we gebruiken de OV-chipkaart regelmatig, zeker Leo. Maar las je uitgecheckt hebt, moet je bij de volgende scan weer ingecheckt worden. En daar zit ‘m de crux. Leo bleek 2x uitgecheckt. En dat bliepje heeft hij in de herrie van een station ook niet zo gehoord.
@Dorothé: nee, we maken er geen drama van hoor. Maar je voelt je toch een beetje te kakken gezet door zo’n controleur. En geheel ten onrechte. Leo had keurig gedaan wat gedaan moest worden.
Hi Els,
Vervelend, maar maak er geen drama van, dat is het niet waard. Die man doet zijn werk, wie weet wat hij die dag op zijn nek heeft gehad. Hij is zelf in overtreding als hij je niet bekeurd. Apparaten werken soms wel en niet net zoals computers. Zelf heb ik de nodige ervaringen met het OV en ook zoonlief en manlief natuurlijk. Je komt het verst met gewoon een zakelijke schriftelijke klacht bij de RET dan wel het OV-chipbedrijf. Maar je moet wel door de nodige formulieren heen. Ik kijk altijd goed wat er staat. Als je incheckt staat er ‘goede reis’ en als je uitcheckt ’tot ziens’ en als je dan overstapt zegt hij ‘overstap’ en bij opnieuw uitchecken tot ziens. Bij Leo heeft hij iets niet gepakt blijkbaar. Succes ermee.
groetjes,
Dorothé
Hoorde hij geen bliepje? Ik heb er geen verstand van, hoor, maar laatst waren we een paar dagen in Rotterdam en hebben we met zo’n kaart gewerkt in de tram.
Het is toch niet te doen als je steeds op dat display moet kijken of e.e.a. gelukt is. Ik bijvoorbeeld zou geen bal zien vanwege dat ik een leesbril nodig heb voor alles en nog wat dichtbij. Eerst die leesbril pakken…. ik zie het al voor me: hele files achter me met kwaaie mensen.